Cieľom návrhu zákona je najmä jeho zosúladenie s aktuálnymi potrebami
aplikačnej praxe v oblastiach, ktoré sa najviac týkajú výkonu pracovnej
činnosti v kontexte poskytovania výchovy a vzdelávania deťom a žiakom.
Minister poznamenal, že v oblasti vzdelávania učiteľov sa po prvýkrát
rozširuje okruh poskytovateľov vzdelávania aj na neštátne organizácie,
rozširuje sa tiež okruh atestačných organizácií aj na stredné školy,
stavovské a profesijné organizácie či právnické osoby. Generálna
riaditeľka sekcie stredných škôl a celoživotného vzdelávania v rezorte
školstva Viera Babišová uviedla, že vznikne katalóg schválených
programov vzdelávania, teda všetky typy vzdelávania nájdu učitelia na
jednom mieste.
"Školy si budú môcť robiť plán profesijného rozvoja učiteľov flexibilne na jeden až päť rokov," povedala Babišová. Rezort školstva chce rozšíriť možnosť, kto môže byť "uvádzajúcim zamestnancom",
ktorý dohliada na nového zamestnanca, ktorý prechádza adaptačným
vzdelávaním. Z návrhu vyplýva, že by to mohol byť učiteľ s prvou
atestáciou, učiteľ z inej školy, ale aj pedagóg s desaťročnou praxou či
riaditeľ školy. Zmenou je aj systém financovania vzdelávania učiteľov.
Ako podotkla Babišová, akékoľvek vzdelávanie učiteľov môže byť
financované zo všetkých zdrojov (eurofondy, rozpočet, iné zdroje), teda
sa rozširuje možnosť financovania.
Gröhling pripomenul, že jednou z tém rezortu školstva, ktorou sa
zaoberá, je digitalizácia. Preto v novele zákona zadefinovali pozíciu
školského koordinátora digitálnych technológií, ktorý by mal pomáhať
zavádzať využívanie týchto technológií do vzdelávania či informovať
o metódach výučby, využívaní digitálneho obsahu a technológií vo výučbe.
Okrem toho by mal tiež vzdelávať učiteľov a žiakov v práci s týmito
technológiami a jeho úlohou bude aj administrácia online testov.
Tretím súborom opatrení je podľa riaditeľky odboru inkluzívneho
vzdelávania v rezorte školstva Svetlany Sithovej inklúzia s tým, že ju
chcú dostať do vzdelávacieho systému. Ako poznamenala, navrhujú, aby sa
po prvýkrát umožnilo pedagogickým asistentom robiť prvú atestáciu.
Zadefinované sú takisto podporné tímy, pričom členom môže byť školský
špeciálny pedagóg, odborní zamestnanci či iní pedagogickí zamestnanci.
Ich úlohou je, aby fungovali koordinovane a spoločne, poskytovali
poradenstvo a podieľali sa na tvorbe školského vzdelávacieho programu.
Po novom sa zjednoduší aj preukazovanie bezúhonnosti učiteľov.