Dobrovice/Bratislava
1. apríla (TASR) - Doménou českého herca Jiřího Adamíru boli najmä
intelektuálni bonviváni sarkasticky glosujúci dianie okolo seba. Roly
oplývajúce noblesou dokázal obdivuhodne zahrať ako v drámach, tak
i v komédiách.
Jiří Adamíra sa narodil 2. apríla 1926 v českom meste Dobrovice.
Študoval na gymnáziu v pražských Vršovicích, neskôr na elektrotechnickej
priemyslovke na Smíchově. Vo veku 19 rokov sa dostal do pražského
Divadla mladých pionýrů, v sezóne 1946 – 1950 získal angažmán v Divadle
pracujících v Zlíně.
Po absolvovaní základnej vojenskej služby pôsobil v Státním divadle v
Ostrave (1952-1962). Tu si zahral shakespearovské postavy ako napríklad
Richarda III. či Hamleta, ale vďaka svojmu basovému hlasu sa predstavil
tiež v Žobráckej opere alebo v inscenácii Největší z pierotů.
Od roku 1962 účinkoval takmer tridsať rokov v Realistickom divadle
Zdeňka Nejedlého v Prahe. Na jeho doskách zažiaril ako bezcharakterný
Jago v Shakespearovej hre Othello, ale tiež ako pobavený manipulátor
ľudských osudov Zlatohlav v spracovaní diela Josefa Kajetána Tyla.
V divadle stvárnil desiatky postáv v klasickom i modernom repertoári.
Jiří Adamíra viedol prostredníctvom postáv dialóg s divákom. Vytvoril
množstvo rolí, ktorých zjednocujúcim znakom bolo zobrazenie moderného
intelektuála, pozerajúceho sa na svet cez iróniu až skepsu.
Členom činohry pražského Národného divadla bol v rokoch 1990 až 1993.
V tomto období takisto pôsobil aj na Divadelnej fakulte Akadémie
múzických umení v Prahe, kde sa ako herecký pedagóg tešil obľube
študentov.
Popri divadle si Jiří Adamíra vybudoval úspešnú kariéru aj ako filmový,
televízny a dabingový herec. V roku 1964 sa objavil vo vojnovej dráme
...a pátý jezdec je Strach. Nacistického esesáka stvárnil v televíznej
snímke režiséra Antonína Moskalyka Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou
(1965), ktorá vznikla podľa predlohy knihy Arnošta Lustiga. V hlavnej
úlohe s Adamírom získala Cenu medzinárodnej kritiky na festivale Prix
Italia a Hlavnú cenu na festivale v Monte Carlo.
Ďalším známym filmom bol detektívny príbeh podľa slávneho románu Grahama
Greena Ministerstvo strachu (1966). V dráme s všade prítomnou
atmosférou všeobecného strachu z vojny sa hlavný hrdina v podaní Jiřího
Adamíru zapletie do kruhu špionážneho zločinu.
V role Patrokla Nerudného účinkoval v jednom z najobľúbenejších českých
televíznych seriálov Byl jednou jeden dům (1974), ktorý sleduje osudy
obyvateľov istého pražského domu od tridsiatych rokov až do mája 1945. V
jednom z vrcholov režisérskej filmografie Jiřího Krejčíka, hudobnom
filme Božská Ema (1979) sa Adamíra predstavil ako rakúsky plukovník
pokúšajúci sa prinútiť slávnu speváčku, ktorú stvárnila Božidara
Turzonovová, aby spolupracovala s tajnou políciou.
V roku 1982 sa objavil v poviedkovom filme Zelená vlna, ktorý režíroval
Václav Vorlíček. Diváci si ho môžu pamätať ako policajného plukovníka
Korejsa. Úspešný seriál kriminálnych príbehov Panoptikum Města pražského
(1987) nadviazal na legendárny seriál Hříšní lidé Města pražského
z roku 1968.
Majordóma Koteru stvárnil herec v komédii odohrávajúcej sa tesne po
prvej svetovej vojne Konec starých časů (1989), ktorú režíroval Jiří
Menzl. V roku 1992 si zahral postavu kardinála v televíznej adaptácii
divadelnej hry Pavla Kohouta nazvanej Ecce Constantia, témou ktorej je
Kostnický koncil a odsúdenie českého cirkevného reformátora Jána Husa.
So svojou životnou partnerkou, herečkou Hanou Maciuchovou účinkoval
v televíznom spracovaní drámy Kadeř královny Bereniké (1993).
Umelec bol známy aj kultivovaným hlasovým prejavom, ktorý využíval
v rozhlase a v dabingu. Bol laureátom Štátnej ceny Klementa Gottwalda
(1967) a v roku 1989 menovaný zaslúžilým umelcom.
Osudnou sa mu stala rakovina. Obľúbený, charizmatický herec Jiří Adamíra zomrel 14. augusta 1993 v Prahe vo veku 67 rokov.
0