Prešov
21. novembra (TASR) - Mesto Prešov plánuje v budúcom roku investície v
celkovej hodnote viac ako 30 miliónov eur. Finančné prostriedky zahŕňajú
20 miliónov eur z externých zdrojov a desať miliónov eur z vlastného
rozpočtu. Kľúčové projekty sú zamerané na obnovu školských zariadení,
modernizáciu infraštruktúry a ekologické riešenia. Uviedol to ako výstup
zo zasadnutia mestskej rady vo štvrtok primátor Prešova František Oľha.
"Na budúci rok sa zameriame najmä na energetické zhodnotenie
školských objektov, výstavbu nových učební a renováciu škôl. Projekt na
exteriérové učebne pre päť základných škôl je už pripravený a v šiestich
ďalších školách a materských školách prebieha proces stavebného
povolenia," uviedol Oľha. Dodal, že významným krokom je aj
schválenie energetických opatrení na dvoch školských bazénoch, kde sa
plánuje inštalácia fotovoltických elektrární, tepelných čerpadiel a
batériových úložísk.
Z vlastných zdrojov mesto začne práce na obnove mosta Jána Pavla II. a
ďalších mostov, ktoré si vyžadujú nevyhnutné opravy. Investície poputujú
aj do športovej infraštruktúry vrátane druhej etapy modernizácie
zimného štadióna.
"Investičných peňazí máme relatívne dosť a máme k tomu externé
zdroje, ale tým, že z podielových daní nám stále prichádza menej a menej
peňazí, tak nám ubúdajú bežné príjmy na starostlivosť o mesto," dodal Oľha.
Štátny konsolidačný balíček spôsobil podľa primátora zvýšenie nákladov
na verejnú dopravu o viac ako pol milióna eur. Od 1. januára 2025 mesto
zavedie upravenú tarifu verejnej dopravy. Ceny jednorazových cestovných
lístkov sa zvýšia na úroveň iných krajských miest, dlhodobé predplatné
lístky ostanú cenovo dostupné. Ročný cestovný lístok na území mesta si
obyvatelia budú môcť zakúpiť za 219 eur. Bezplatná doprava pre deti a
seniorov s trvalým pobytom na území mesta zostáva zachovaná.
"Našim cieľom je motivovať obyvateľov k nákupu dlhodobých
predplatných lístkov, ktoré sú najlacnejšou možnosťou pre častých
cestujúcich. V porovnaní s nákladmi na pohonné hmoty a parkovanie je
verejná doprava výrazne výhodnejšia," zdôraznil primátor.
Oľha zároveň uviedol, že sa rozhodli nepristúpiť k redukcii spojov v rámci verejnej dopravy, čo bola pôvodne jedna z možností. "Zníženie
frekvencie spojov by negatívne ovplyvnilo dostupnosť služieb pre
obyvateľov. Preto sme sa rozhodli radšej zvýšiť ceny jednorazových
lístkov, než obmedziť rozsah dopravy," dodal.