Bratislava
6. decembra (TASR) – Rakúsko-uhorská panovníčka Mária Terézia vydala v
decembri 1774 Všeobecný školský poriadok, na základe ktorého sa školy
stali štátnymi a v Rakúsku sa zaviedla povinná školská dochádzka pre
deti od 6 do 12 rokov. Išlo o prelomový krok v dejinách školstva a
rozhodnutie pomohlo najmä chudobe a nízkopríjmovému obyvateľstvu. V
piatok 6. decembra uplynie 250 rokov od tejto významnej udalosti v
dejinách Rakúsko–Uhorska.
Realizácia školskej reformy reagovala na novú ekonomickú situáciu.
Zložitejšie výrobné postupy vyžadovali postupne čoraz viac pracovníkov
aspoň so základným vzdelaním. Vysoké i základné školstvo bolo dlhé
obdobie v rukách jezuitov. V roku 1773 však pápež Kliment XIV. Jezuitský
rád zrušil a o rok neskôr Mária Terézia vydala Všeobecný školský
poriadok, ktorý platil pre západnú časť monarchie. Jeho hlavným autorom
bol opát augustiniánskeho kláštora v poľskom meste Zagaň Ján Ignác
Felbiger, preslávený tzv. písmenkovou a tabuľkovou metódou výučby.
Základom školskej reformy bolo vybudovanie škôl vo všetkých farských
obciach, jej realizáciou boli poverené zvláštne zemské školské komisie.
Všeobecný školský poriadok rozlišoval tri druhy verejných škôl:
triviálne, hlavné a normálne. O ich zriaďovanie sa starali obce a
školskí patróni z radov šľachty.
Deti z chudobných rodín boli oslobodené od platenia školného.
Jednotriedne alebo dvojtriedne triviálne školy sa zakladali vo väčších
dedinách alebo pri farách. Jeden učiteľ v nich deti vyučoval čítanie,
písanie, počítanie, náboženstvo a základné pracovné a ekonomické
znalosti. Vo väčších mestách sa zakladali trojtriedne školy hlavné už s
niekoľkými učiteľmi. Pribudla výučba znalostí potrebných pre priemyselnú
a poľnohospodársku výrobu. Najvyšší stupeň tvorili školy normálne,
zakladané v zemských hlavných mestách. Boli zamerané na prípravu
učiteľov. Nad týmito školami stáli potom gymnáziá a univerzity.
Reformu školstva sprevádzal rad ďalších dôležitých opatrení. Už od roku
1775 sa v Prahe začali vydávať učebnice a vznikli tzv. praeparandy na
prípravu učiteľov. Ak ich absolvent slúžil v škole vo funkcii pomocníka
učiteľa aspoň jeden rok a mal viac ako dvadsať rokov, mohol sa prihlásiť
na učiteľskú skúšku. Po jej úspešnom zložení dostal vysvedčenie, v
ktorom sa písalo, že "môže byť určený učiteľom". Vytvorenie praeparand
ukončilo prijímanie do radov učiteľov ľudí bez pedagogického vzdelania -
vojnových veteránov, miestnych občanov alebo zbehlých študentov.
Reforma tak začala proces formovania učiteľského stavu a
profesionalizácie učiteľov.
Mária Terézia sa po zreformovaní rakúskeho školstva pokúsila aj o
reformu škôl v Uhorsku. V roku 1777 schválila osobitnú štátnu normu pre
Uhorsko podobnú Všeobecnému školskému poriadku - Ratio educationis.
Možnosť chodiť do školy dostali po prvý raz aj dievčatá, ktoré dovtedy
nemali takmer žiadnu možnosť oficiálneho vzdelávania.
Ratio educationis nevymedzilo školopovinnosť. Až Jozef II. uzákonil v
roku 1788 povinnú školskú dochádzku od 6. do 12. roku a vytýčil aj
tresty za jej nedodržiavanie. Povinná školská dochádzka sa však vďaka
reakčnej školskej politike uhorských vládnucich kruhov realizovala veľmi
pomaly. Vyvrcholila prijatím Politického zriadenia školského v roku
1805. Základnou myšlienkou tohto predpisu bolo, že "Rakúsko nepotrebuje
ľudí učených, ale dobrých poddaných". Uhorský parlament prijal zákon o
povinnej školskej dochádzke až v roku 1868.