Najväčšiu stopu vo svete kultúry a umenia zanechal ako špičkový
dirigent, ale bol aj uznávaný skladateľ a univerzálny tvorca. So svojimi
tvorivými tímami rozkladal tradičné poňatia hudobného diela. Jeho
interpretácia diela Richarda Wagnera "Prsteň Nibelungov" v roku
1976 na festivale v Bayreuthe vyvolala medzinárodnú senzáciu. Boulez
svojím nekonvenčným prístupom pomáhal propagovať diela klasikov, ale aj
súčasníkov z radov moderných tvorcov, jeho priazeň si užil aj známy
avantgardný skladateľ Edgar Varése.
Pierre Louis Joseph Boulez sa narodil 26. marca 1925 v meste Montbrison v
strednej časti Francúzska. Študoval matematiku a technické vedy. Krátko
po druhej svetovej vojne absolvoval parížske konzervatórium u Oliviera
Messiaena. Krátko nato sa zaradil k nastupujúcej generácii skladateľov
fascinovaných novými možnosťami techniky i teoretického myslenia, čo sa
začalo výrazne prejavovať aj v skladbách.
Takzvaná seriálová a dodekafonická hudba, ktorá vyšla z kompozičného
štýlu Arnolda Schönberga a Antona Weberna a významnú fázu tvorby jej
venoval aj Igor Stravinskij, bola najsilnejším prúdom novej produkcie. V
50. rokoch 20. storočia výrazne ovplyvnila západoeurópsku kultúru a
Boulez bol jej nadšený propagátor.
S touto érou sa spájajú i Boulezove najslávnejšie skladby – povestné
Štruktúry I a II (1952, 1961) – a najmä skladateľovo majstrovské dielo,
invenčne bohaté a zmyslovo sugestívne Kladivo bez pána (1954). Z ďalších
významných Boulezových kompozícií vynikli päťdielny cyklus Portrét
Mallarméa (1958-1962) a Notation (1978).
Od polovice 50. rokov učil Boulez v nemeckom Darmstadte, ktorý bol v tom
čase strediskom podobne zmýšľajúcich skladateľov. V ďalšom desaťročí
prednášal okrem iného vo švajčiarskom Bazileji alebo na Harvardovej
univerzite v USA a stále častejšie sa venoval práci s taktovkou. V roku
1954 založil sériu avantgardných koncertov s názvom Domaine Musicale.
V roku 1969 vyhlásil, že "z dirigovania veľkých orchestrov nie je veľmi šťastný, ale cíti potrebu odovzdávať nové aspekty hudby všade vo svete". To naplno využil, keď stál na čele Symfonického orchestra BBC (1971-1974) a Newyorskej filharmónie (1971-1978).
Na štúdiových nahrávkach Boulez definoval zvuk hudby neskorého 19.
storočia a 20. storočia. Jeho interpretácia diel Wagnera, Gustava
Mahlera, Igora Stravinského, ale aj Antona Brucknera či Antona Weberna,
sú meradlom a vzorom. V 80. rokoch spolupracoval s americkým hudobníkom
Frankom Zappom. Produktom ich spolupráce je album Boulez Conducts Zappa:
The Perfect Stranger (1984).
V zrelom veku pre seba objavil i dielo českého skladateľa Leoša Janáčka.
Za celoživotné dielo i za skvelú interpretáciu a propagáciu Janáčkových
skladieb dostal v roku 2009 čestný doktorát z brnianskej JAMU. O rok
skôr si na českom veľvyslanectve v Paríži prevzal pamätnú medailu, ktorú
mu za vynikajúcu interpretáciu skladateľových operných a orchestrálnych
diel udelila Nadácia Leoša Janáčka. Poctou Janáčkovi, ktorého Boulez
označoval za svojho najobľúbenejšieho českého skladateľa, bolo aj to, že
spolu so Symfonickým orchestrom BBC v roku 2008 uviedol na londýnskych
Proms časť velikánovej tvorby.
Z Boulezovej iniciatívy vznikol v polovici 70. rokov v Paríži Inštitút
pre akustický a hudobný výskum (IRCAM), ktorý po návrate do rodnej
krajiny od roku 1978 viedol. S týmto svetoznámym laboratóriom súčasnej
hudby je spojený aj špecializovaný súbor Ensemble Intercontemporain.
Orchester so svojim šéfom za dirigentským pultom vystúpil v Prahe hneď v
roku 1990 na prvom porevolučnom festivale Pražská jar. Na Pražskú jar
sa Boulez so svojím súborom vrátil až o 20 rokov neskôr, keď v českej
premiére uviedol skladbu Sur Incises. Pierre Boulez napísal i mnoho kníh
a esejí.
Bol držiteľom množstva štátnych vyznamenaní a hudobných cien - okrem
iného 27 cien Grammy vrátane ocenenia za celoživotné dielo (2015).
Spomenúť možno vyznamenanie Čestný komandér Radu britského impéria (CBE)
či Rytiersky kríž Radu za zásluhy Spolkovej republiky Nemecko.
Výpočet ďalších cien je pestrý - Grand Prix de la Musique (1982),
Charles Heidsieck Award for Outstanding Contribution to Franco-British
Music (1989), Polar Music Prize (1996), Royal Philharmonic Society Gold
Medal (1999), Wolf Prize (2000), Kyoto Prize (2009), Golden Lion for
Lifetime Achievement (2012), Robert Schumann Prize for Poetry and Music
(2012) alebo Prix Bach de la Ville libre et hanséatique de Hambourg
(2015).
Podľa odborníkov bol Boulez jednou z najvýraznejších postáv modernej
hudby 20. storočia, ktorého vplyv je porovnateľný s Einsteinovým
prínosom do fyziky a Kandinského vo výtvarnom umení. Pierre Boulez
zomrel doma 6. januára 2016 v nemeckom meste Baden-Baden, kde žil so
svojou rodinou.